Jesteś na stronie Okręgowego Inspektoratu Pracy we Wrocławiu

Przejdź na stronę Państwowej Inspekcji PracyJak zgłosić wypadek

Dodano: 12 września 2025
4:28 minut

Uczestnicy konferencji na sali

Okręgowy Inspektorat Pracy we Wrocławiu, 11 września 2025 roku, zorganizował konferencję naukową pn.: „Antymobbing, czyli profilaktyka, reakcja i monitoring”. Wydarzenie było już kolejnym z cyklu konferencji organizowanych przez Państwową Inspekcję pracy dotyczących zagrożeń psychospołecznych w miejscu pracy.

Znaczenie spójnego systemu antymobbingowego i precyzyjnych regulacji

Marek Choczaj – nadinspektor pracy otwierający konferencję, podkreślił, że aby skutecznie przeciwdziałać mobbingowi w organizacji, a także wychwytywać i eliminować niepożądane zachowania, należy uwzględnić wszystkie te trzy obszary tj. wskazane w tytule konferencji- profilaktykę, reakcję i monitoring. Nie mogą one istnieć osobno, lecz powinny tworzyć spójny i efektywny system w zakładzie pracy. Podkreślił również znaczenie orzeczenia Sądu Najwyższego z 3 sierpnia 2011 roku (sygnatura akt I PK 35/11), w którym to sąd wyjaśnił, że obowiązek przeciwdziałania mobbingowi polega na starannym działaniu, które powinno obejmować m.in.: 

  • szkolenie pracowników,
  • informowanie o niebezpieczeństwie i konsekwencjach mobbingu,
  • stosowanie procedur, które umożliwią wykrycie i zakończenie tego zjawiska.

Należy podkreślić, że elementem wpływającym na skuteczność systemu przeciwdziałania mobbingowi jest również regularne monitorowanie sytuacji w miejscu pracy. Bez stałego nadzoru organizacje nie są w stanie racjonalnie ocenić efektywności swoich działań prewencyjnych i interwencyjnych.

- Współczesny dyskurs pokazuje, że termin mobbing bywa czasem nadużywany, zarówno przez pracowników, jak i pracodawców, co może prowadzić do eskalacji niepotrzebnych konfliktów w zakładach pracy. Dlatego tak istotne jest, by projektowane regulacje prawne precyzyjnie definiowały zjawisko mobbingu, jasno określały obowiązki pracodawców w zakresie działań prewencyjnych i wsparcia pracowników oraz sprzyjały budowaniu zdrowej kultury organizacyjnej, opartej na dialogu i wzajemnym szacunku - mówił Andrzej Pogórski, Okręgowy Inspektor Pracy we Wrocławiu.

Rola pracodawców w kształtowaniu zdrowej kultury organizacyjnej

Patronat honorowy nad wydarzeniem objęła Wicemarszałek Sejmu Monika Wielichowska oraz Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej dr Agnieszka Dziemianowicz-Bąk. Wicemarszałek Sejmu skierowała do uczestników naszej konferencji list okolicznościowy, w którym podkreśliła uznanie dla działań Państwowej Inspekcji Pracy. Wskazała także, że szczególnie istotne jest podejmowanie działań w trzech wzajemnie uzupełniających się obszarach: profilaktyki, reagowania na niepożądane zjawiska i zachowania oraz monitorowania sytuacji w miejscu pracy, ponieważ tylko spójny system łączący te elementy może skutecznie chronić pracowników i wzmacniać kulturę organizacyjną opartą na wzajemnym szacunku i odpowiedzialności. Swoje uznanie dla istoty podejmowanej tematyki wyraził również Michał Jaros, Wiceminister Rozwoju i Technologii.

- Musimy wszyscy pamiętać, że stosunek pracy to jest stosunek podporządkowania. Oddajemy część swojej wolności pracodawcy za pieniądze. Trzeba się podporządkować co do miejsca wykonywania pracy i jej czasu oraz wykonywać polecenia przełożonych, oczywiście w granicach obowiązującego prawa. [...] Pracodawca ma również prawo ocenić naszą pracę - rozliczyć z jej wykonania i nawet skrytykować, oczywiście we właściwej formie - podkreślił Główny Inspektor Pracy Marcin Stanecki.

Wyzwania praktyczne w rozpoznawaniu i udowodnianiu mobbingu

Podczas konferencji poruszono kwestie praktycznych wyzwań związanych z rozpoznawaniem i udowadnianiem mobbingu. Eksperci wskazywali, że skargi pracowników są często formułowane w sposób ogólny, bez wskazania konkretnych zachowań, co znacznie utrudnia podejmowanie działań przez inspektorów pracy. Zwrócono uwagę, że niezbędne jest nie tylko doprecyzowanie przepisów prawnych, ale także rozwijanie kompetencji miękkich zarówno wśród pracowników, jak i kadry kierowniczej. Podkreślono znaczenie regularnych szkoleń z zakresu komunikacji interpersonalnej, rozwiązywania konfliktów i mediacji w miejscu pracy, które pozwalają wcześnie wykrywać napięcia i zapobiegać eskalacji. Działania edukacyjne i komunikacyjne, są równie istotne jak działania formalno-prawne, w ramach spójnej strategii antymobbingowej.

Prelegenci i moderatorzy konferencji

Nieoceniony wkład merytoryczny w wydarzenie wnieśli:

  • Marcin Stanecki - Główny Inspektor Pracy,
  • dr Eliza Mazurczak - Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii Uniwersytetu Wrocławskiego,
  • Patrycja Gołąbek - Kierownik Kadr i Płac, Centrum Medyczne Dobrzyńska,
  • dr Katarzyna Durniat - Zakład Psychologii Zarządzania, Uniwersytet Wrocławski,
  • nadinspektor pracy Justyna Koryś - Okręgowy Inspektorat Pracy we Wrocławiu,
  • Paulina Nozdryn-Płotnicka - Poland People Team Director, BNY Poland,
  • dr hab. Małgorzata Gamian-Wilk - Katedra Psychologii Społecznej, Uniwersytet SWPS,
  • sędzia Marcin Sosiński - Wydział Karny, Prezes Sądu Okręgowego we Wrocławiu,
  • Justyna Tomalska - specjalista w Okręgowym Inspektoracie Pracy we Wrocławiu  

oraz moderatorzy inspektor pracy Kornelia Mierzwińska i dr Błażej Mądrzycki – Wiceprzewodniczący Ogólnopolskiego Porozumienia Związków Zawodowych, adiunkt Uniwersytetu Śląskiego.

Priorytety Państwowej Inspekcji Pracy na rok 2025

Państwowa Inspekcja Pracy w swoich działaniach na rok 2025 kładzie szczególny nacisk na tematykę dotyczącą działań niepożądanych. Podkreślana jest konieczność identyfikacji zagrożeń, ich oceny i skutecznego przeciwdziałania, zarówno na poziomie organizacyjnym, jak i indywidualnym. Pracodawcy zobowiązani są nie tylko do reagowania na pojawiające się problemy, ale przede wszystkim do ich zapobiegania poprzez wdrażanie odpowiednich procedur, promowanie kultury dialogu oraz dbałość o dobrostan psychiczny zespołu.

Relacja z wydarzenia

Zapraszamy do obejrzenia relacji z wydarzenia pod linkiem: kliknij tutaj.

Zobacz magazyn Inspektor Pracy

Zobacz również

Szukaj

Logo PIP

Menu